Tudnivalók a szóbeli felvételi vizsga menetéről

1. Szóbeli meghallgatás – angol/német nyelvből

Az angol/német szóbeli meghallgatás célja a vizsgázó idegen nyelvi kompetenciájának felmérése (összefüggő kifejtés, részletesség, önállóság; szókincs és kifejezésmód; nyelvtan és nyelvhelyesség; beszédtemó, kiejtés, hanglejtés) 

A tételhúzást követően felkészülési idő áll rendelkezésre. A bemutatkozás, az önálló témakifejtés (kép és irányító szempontok alapján, a társalgás a vizsgáztató tanárral angol/német nyelven, a motivációs beszélgetés az iskolavezetés egyik tagjával magyar nyelven történik. 

A szóbeli vizsga időtartama max. 15 perc

Témakörök - Angol nyelv

  1. Introduction
  2. Family, friends
  3. Illnesses
  4. School
  5. Travelling
  6. Meals
  7. Cinema, films, theatre
  8. Daily routine
  9. Holidays
  10. Shopping
  11. Sports, hobbies
  12. Living conditions
  13. Environment
  14. Healthy lifestyle
  15. Science and technology

Témakörök - Német nyelv

  1. Vorstellung
  2. Familie
  3. Tagesablauf
  4. Schule
  5. Reise
  6. Feste, Feiertage
  7. Mahlzeiten
  8. Wohnung
  9. Sport
  10. Einkaufen
  11. Krankheiten 
  12. Gesunde Lebensweise
  13. Ferien, Urlaub
  14. Freizeit, Hobby
  15. Tiere

2. Matematika

A szóbeli beszélgetés időtartama kb. 10 perc, kiindulópontja egy szöveg. A felvételi e részére külön készülni nem kell, mivel konkrét matematikai ismereteket nem kérünk számon. Az elbeszélgetés során az értő szövegolvasáson, az önálló véleményformáláson, a problémamegoldó és kommunikációs készségen van a hangsúly. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy a tanuló mennyire motivált, mik a kedvelt szabadidős tevékenységei, mi az érdeklődési köre, hogyan viszonyul általában az iskolai munkához, közösséghez.

3. Biológia

A biológia szóbeli vizsga célja a tanuló szaktárgyi tudásának felmérése az alábbi témakörökből:

  • Tájak és életközösségek: a földi élővilág általános jellemzése; a forró-, mérsékelt-, hideg övezet élővilága; a hegyvidékek élővilága; a tengerek és tengerpartok élővilága, életközösségek közötti kapcsolatok.
  • Az élőlények rendszerezése: a vírusok, a sejtmagnélküliek és a sejtmagvas egysejtűek, a gombák, a növények, az állatok.
  • Az ember önfenntartó szervrendszerei és működésük, az emberi test szerveződése, az emberi bőr, a mozgás, a táplálkozás, a légzés, a keringés, a kiválasztás szervrendszere.

A vizsga menete: A vizsgázó egy tételt húz, ennek kidolgozására minimum 10 perc felkészülési időt kap. A felelet időtartama 10 perc.

Minden tétel két feladatból áll.

  1. Ábraelemzés – részek felépítése, felépítés – működés kapcsolata; táplálkozási kapcsolatok felismerése.
  2. A felsorolt témakörök fogalmainak, összefüggéseinek értelmezése, szakszerű használata (rövid kérdések alapján, különös tekintettel az egészség- és környezetvédelemre).

A szóbeli felvételi vizsga témakörei:

  • Forró és mérsékelt éghajlati övezet jellemzése és élővilága
    • esőerdő
    • szavanna
    • sivatag
    • keménylombú erdők
    • mérsékelt övi lombos erdők
    • füves puszta
    • tajga
  • Hideg övezet és a tengerek, tengerpartok jellemzése és élővilága 
    • tundra
    • sarkvidékek
    • nyílt, mély és partközeli tengerek
  • Rendszertan (növény- és állatrendszertan) 
    • sejtmagnélküliek
    • sejtmagvas egysejtűek
    • gombák
    • növények: moszatok, mohák, harasztok, nyitvatermők, zárvatermők
    • állatok: szivacsok, csalánozók, gyűrűsférgek, puhatestűek, ízeltlábúak, gerincesek (gerinceseken belül: halak, kétéltűek, hüllők, madarak, emlősök osztályai)
  • Emberi test felépítése és működése, egészségtana
    • szerveződési szintek
    • szövetek
    • kültakaró
    • vázrendszer
    • mozgás
    • táplálkozás
    • légzés 
    • keringés
    • vér
    • immunitás
    • kiválasztás és ezek egészségének megőrzése.

4. Hatévfolyamos képzés

A szóbeli beszélgetés időtartama kb. 10 perc, kiindulópontja egy vagy több kép, illetve egy szöveg. A beszélgetést legalább negyedórás felkészülési idő előzi meg.

A felvételi e részére külön készülni nem kell, és nem is lehet, ugyanis nem lexikális ismereteket kérünk számon. Az értékelésben különös figyelmet fordítunk az értő szövegolvasásra, az önálló véleményformálásra, a problémamegoldó képességre és a kommunikációs készségekre.

Címkék