„Energiasuli: az atommagtól a konnektorig” – beszámoló
Beszámoló az NTP-MTTD-20-0047 kódjelű nyertes pályázat
által támogatott vajdás, fizika fakultációs diákok tanulmányi útjáról
A 2 napos, Paks – Bátaapáti szakmai tanulmányút során a pályázatba bevont 15 tehetséges diák a gyakorlatban is megismerkedhetett a Paksi Atomerőműben és a Bátaapáti Nemzeti Radioaktívhulladék-tárolóban folyó nukleáris energiatermelés és a nukleáris hulladékgazdálkodás gyakorlati megvalósulásával.
A paksi erőműben a Látogatóközpont, a Gyakorló Központban lévő tanreaktor megtekintése után a 2-es számú reaktort és a hozzá tartozó turbinát és generátort valós működés közben láthatták a diákok. Tanulmányozhatták maghasadáson alapuló energiatermelés folyamatait, amely során az urán 235-ös izotóp hasadásával villamos energiát állítanak elő a generátorok. Az Atomenergia Múzeumban az erőműt az építésétől napjainkig bemutató érdekes tárlatot, kiállítást nézték meg a tanulók.
Bátaapátiban az üzemi terület bejárása előtt a Látogatóközpontban interaktív módon ismerkedtek meg a kis és közepes aktivitású radioaktív hulladéktárolással. Ezt követően az ott dolgozó energetikai mérnök vezetésével lemehettünk a 250 méter mélységben lévő, 1700 méter hosszú alagútba, amelynek nagy része gránitba van bevésve.
A tanulmányi út a pályázati programban kitűzött céloknak megfelelően élményszerű tapasztalás útján komplexen erősíti a diákok természettudományos, digitális és matematikai kompetenciáit. Fejleszti önismeretüket, orientálja pályaválasztásukat. Cél, hogy a tanulókban pozitív attitűd alakuljon ki a természeti jelenségek és az innováció iránt. A pályázati tematika jól illeszkedik a tudatos energiafelhasználás megismeréséhez. A tehetséges diákoknak szakmai elmélyülést biztosít, gyakorlati és elméleti ismeretekkel gazdagodnak, élményszerű tapasztalás útján komplexen erősíti a diákok természettudományos világképét. Szakmai elmélyülést biztosít, gyakorlati és elméleti ismeretekkel gazdagodnak hatékonyságára tanít, erősítve ezzel a szociális érzékenységüket is.
Farkas László, fizika tanár, pályázati megvalósító
Képek: Bruncsics Bernadett 12.A
Videó: Horváth Zoltán 12.B
NTP-MTTD-20-0047 NEMZETI TEHETSÉG PROGRAM |
||